اخبار
1394/12/26 چهارشنبه
دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم در جلسه سالانه مدیران فرهنگی استانها: تلاش برای تقویت و ارتقاء توانمندی های دانشگاه های خوزستان یک کار فرهنگی است که برکات خاص خود را دارد.

.



دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم، در جلسه سالانه مدیران فرهنگی دانشگاه های پیام نور سراسر کشور که در استان خوزستان برگزار شد، حضور یافت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم، که در جلسه سالانه مدیران فرهنگی دانشگاه های پیام نور سراسر کشور به میزبانی استان خوزستان برگزار شد، حضور یافت.
وی ضمن سپاس از دانشگاه پیام نور خوزستان به دلیل برگزاری یادواره 175 شهید غواص ابراز داشت: به تعبیر امام راحل(ره)، خوزستان دین خودش را به اسلام ادا کرد و به اعتقاد بنده بعد از دفاع مقدس، هنوز کشور، دین خودش را به خوزستان ادا نکرده است. ما مدیون خوزستان هستیم. اگرچه دوران دفاع مقدس اوج فداکاری و جانبازی همه مردم کشور بوده است ولی نباید خوزستان را پس از دفاع مقدس فراموش کرد .
ایشان تصریح کرد : اگر بخواهیم در مسیر افتخار مملکت حرکت نماییم، این راه با تداوم راه شهدا قابل پیمودن است.
ایشان در خصوص اهمیت برقراری عدالت اذعان داشت : در مسیر حوزه عدالت باید در خصوص خوزستان توجه مضاعفی گردد.
خوزستان ظرفیت های بسیار بالایی دارد.معمولا همیشه خوزستان را به نفت و گرما میشناسند و به آب و برق آن توجه نمی کنند جایگاه تولید گندم که بعد از فارس خوزستان در جایگاه دوم قرار دارد و یا نیشکر خوزستان، کمتر دیده میشود.مردم پر تلاش و کم توقع خوزستان کمتر دیده میشود.
به ویژه با مسئله اخیر کشور، و پدیده ریز گردها که به نقاط دیگر کشور نیز رسیده است و از این مقوله مشکلات داریم لیکن مردم خوزستان سالهاست که با این پدیده روبرو هستند. و رفع این موضوع برای خوزستان از دو نظر اهمیت دارد یکی به خاطر ظر فیت های فوق العاده و دیگری به خاطر استحقاق مردم مظلوم به دلیل فداکاری هایی که کرده اند. از نظر ما این موضوع یک مقوله فرهنگی است .
 ما در حوزه عدالت به دنبال تحقق عدالت فرهنگی هستیم، لیکن به عدالت جغرافیایی نیز باید توجه کنیم. ظلم در مقابل عدالت هست و هر جا که عدالت محقق نشده باید از مظلوم احقاق حق کرد.
حوزه ما که حوزه دانشگاهی است، تلاش برای تقویت و ارتقاء توانمندی های دانشگاه های خوزستان یک کار فرهنگی است که برکات خاص خود را دارد.
وی افزود: نگاه وزارت علوم یک نگاه آمایشی است.هر منطقه با توجه به ظرفیت ها و اولویت و قابلیت های منطقه باید دانشگاه ها ناظر بر آن بخش تلاش های خود را توسعه دهند. در یک منطقه صنایع ، در یک منطقه کشاورزی، در یک منطقه گردشگری و در حوزه های مختلف باید در سطح استان ها این الویت ها دیده شود.
کار دیگری که ما باید در دانشگاه ها انجام دهیم یک کار مدیریتی ترویجی است که تعبیر آمایشی را با تعابیری که بیان شد، باید توان مان را صرف شکوفایی استعدادها کنیم.
اگر بعضی دانشگاه های خوب ما دانشجویانی را جذب و تربیت کنند و سپس تشویق کنند که به دانشگاه های تراز اول دنیا بروند و آنها هم به مملکت بر نگردند، این نه کار ملی است و نه کار فرهنگی و از نظر دانشگاه ارزشمند نیست ولی اگر این نخبگان شناسیایی شوند و تربیت شوند برای خدمت به این مرز و بوم آن زمان این ها خدمت به اقتصاد مقاومتی است.
دانشگاه در حوزه اقتصاد مقاومتی سهم محوری دارد چرا که ویژگی های اقتصا مقاومتی اقتصاد دانش بنیان و درون زا هست. اقتصادی است که تولیدش متناسب با نیازهایش و مبتنی بر توانمندی های درونی و برآورده کننده نیازهای واقعی است و این تولید وابسته به خلاقیت دانش و توانایی فرزندان این مرز و بوم باشد و این کار دانشگاه هاست.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر