اخبار
1395/3/31 دوشنبه
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور خبر داد:تلاش دانشگاه برای حل مشکل اعضای هیات علمی پیمانی مشروط

.

دکتر ابوالفضل فراهانی گفت: دانشگاه پیام نور با تشکیل کارگروهی بر حسب نظر هیات رئیسه در حوزه معاونت آموزشی، وضعیت پرونده اعضای هیات علمی پیمانی مشروط را هر هفته بررسی کرده و تاکنون تعداد قابل توجهی از این افراد برای مصاحبه و بررسی پرونده علمی دعوت شده اند.
وی با اشاره به اینکه پرونده علمی 60 درصد این افراد مورد بررسی و در فرایند مصاحبه علمی قرار گرفته افزود: کسانی که امتیاز لازم را کسب نمایند در دستور کار هیات جذب قرار می گیرند.
دکتر فراهانی با عنوان اینکه وضعیت دستیاری و پیمانی مشروط در فرهنگ اداری و استخدامی کشور شناخته شده نبوده و وزارت علوم نیز استخدام این افراد را به رسمیت نمی شناسد ، یادآور شد: اعضایی که به این صورت به استخدام دانشگاه درآمده اند، یا در فراخوان جذب عضو علمی شرکت نکرده اند و یا شرط معدل سنوات تحصیل آنها مورد قبول نیست و یا از دانشگاه های کم اعتبار فارغ التحصیل شده اند که موردتایید دفتر نظارت وزارت علوم نمی باشند.
  • تلاش دلسوزانه و موثر ریاست دانشگاه برای حل مشکل اعضای هیات علمی پیمانی مشروط
وی با اشاره به تلاش دلسوزانه و موثر ریاست دانشگاه برای حل مشکل اعضای هیات علمی پیمانی مشروط تصریح کرد: فرصت های اجتماعی و شغلی از دست رفته این دسته از اعضای هیات علمی مورد توجه است و سعی خواهد شد این دسته همکاران نیز کوشش نمایند به معیارهای مورد نظر دست یابند.
  • تعدیل نیروی علمی در کار نیست
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در مورد این دسته از اعضای هیات علمی اظهار داشت: تعدیل نیروی علمی مد نظر دانشگاه نبوده بلکه هدف رئیس و هیات رئیسه دانشگاه، تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی بر اساس معیارهای تعریف شده و قابل قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا رسیدن به وضعیت رسمی قطعی است.
  • تلاش دانشگاه برای جایابی اعضای هیات علمی در مکان هایی است که بتوانند موثرتر خدمت نمایند
دکتر فراهانی بر لزوم بکارگیری موثر اعضای هیات علمی تاکید کرد و گفت: تلاش دانشگاه برای جایابی اعضای هیات علمی در مکان هایی است که ساعات موظفی ایشان تکمیل شود، دانشجوی شاغل به تحصیل باشد، نیاز به جذب عضو علمی باشد و منشاء خدمات موثرتر باشند.
وی در مورد پیشینه جذب اعضای هیات علمی مشروط و دستیاران گفت: دانشگاه پیام نور از سال 1385 به دستور ریاست وقت، اقدام به جذب اعضای هیات علمی به صورت دستیار پیمانی مشروط و قراردادی نموده که بخشی طی سنوات گذشته توانسته اند به پیمانی قطعی تبدیل وضع شوند.
  • تشکیل کارگروه برای رفع مشکل اعضای هیات علمی که فاقد ماموریت تحصیل هستند
وی درخصوص اعضای هیات علمی که دانشجوی دکترا هستند، گفت: دانشگاه پیام نور بعد از جذب تعداد قابل توجهی از اعضای هیات علمی در سنوات گذشته به صورت مربی، در جهت ارتقای این دسته افراد اقدام کرد و به اهتمام دانشگاه و اعضای هیات علمی، حدود 700 نفر در دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاههای دولتی و غیر دولتی در مقطع دکترا شاغل به تحصیل شدند.
دکتر فراهانی با عنوان اینکه این اقدام در جهت ترمیم هرم هیات علمی دانشگاه ، اقدام بایسته و لازمی است، گفت: این روند باید تقویت شده و استمرار یابد .
وی یکی از مشکلات عمده این دسته از اعضای هیات علمی را اشتغال به تحصیل بدون داشتن ماموریت تحصیلی دانست و گفت: این اتفاق عمدتا مربوط به سنوات 85 لغایت 92 است و از آنجا که اشتغال و تحصیل اعضای هیات علمی به صورت تمام وقت است، اشتغال تحصیل بدون ماموریت تحصیلی وجاهت قانونی نداشته و این الزام قانونی طی دو دهه گذشته برای همه دانشگاه ها در نظر گرفته شده است نه اینکه صرفا خواست دانشگاه پیام نور و زمان فعلی بوده باشد.
وی حل این مشکل را یکی از دغدغه های هیات رئیسه دانست و گفت: برای برون رفت از این مشکل، گارگروهی از سوی این هیات برای بررسی و ارائه راهکار تشکیل شد.
دکتر فراهانی با عنوان اینکه مسئولیت این کارگروه بر عهده معاونت آموزشی است، گفت: معاونت اداری، مالی و عمرانی ، دبیر هیات جذب، دفتر حقوقی، دبیر هیات ممیزه و مدیرکل امور اداری عضو این کارگروه هستند.
وی افزود: تاکنون در این کارگروه بیش از 210 پرونده بررسی جزئی و تصمیم گیری شده و تا پایان هفته جاری در مورد قریب دو سوم این افراد تصمیم گیری نهایی می شود و سعی خواهیم کرد کارگروه قبل از تعطیلات تابستان بتواند کل پرونده ها را بررسی نماید.
وی اولویت را با کسانی دانست که در مقطع دکتری فارغ التحصیل شده اند و امکان ارتقای آنها به مرتبه بالاتر وجود دارد.


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر