1397/10/29 شنبه

معرفی
 

دانشگاه پیام نور براساس تصمیمات جلسه 94 مورخ 27/8/1365 و 97 مورخ 25/9/1365 شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً با پذیرش اولین گروه دانشجو و با شعار دسترسی به آموزش عالی برای همه، در همه جا و همه وقت در مهرماه 1367تأسیس شد. این دانشگاه پس از تأسیس با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در پنج رشته تحصیلی و در 28 مرکز باقیمانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی و دانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی 68-1367 فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.

مهمترین هدف تأسیس دانشگاه از میان برداشتن محدودیتها و موانع زمانی و مکانی تحصیلات دانشگاهی و در ابتدا به منظور ایجاد زمینه ادامه تجصیل برای افرادشاغل و زنان خانه دار که امکان حضور در کلاسهای درس را نداشتند بود. هدف دیگر از تأسیس این دانشگاه گسترش آموزش عالی به تمام نقاط کشور و به خصوص مناطق محروم و با صرف کمترین هزینه های آموزشی است.

نظام آموزشی این دانشگاه که براساس نظامهای باز دنیا شکل گرفته است از نقاط قوت این دانشگاه می باشد. مزایای این نظام آموزشی عبارت است از دانشجومحوری، امکان مطالعه مستقل، پوشش فراگیر، ارائه دروس در وقت کمتر از لحاظ حضور ضروری دانشجو و در نتیجه کاهش هزینه ها و وابستگی کمتر به الزامات آموزشی نسبت به روشهای مرسوم و درعین حال اثربخشی آموزش.

هم اکنون با گذشت حدود سه دهه از عمر دانشگاه هردو هدف از تأسیس دانشگاه با پوشش تحصیلی برای تمام اقشار جامعه با مناسب ترین هزینه و گستردگی مراکز و واحدها در سراسر کشور و حتی خارج از کشور محقق گشته و این دانشگاه به دانشگاهی به وسعت ایران اسلامی تبدیل شده است.

درحال حاضر دانشگاه پیام نور در داخل و خارج از کشور دارای 568  مرکز/واحد است که در 31 استان کشور و همچنین در بیش از 80 نقطه دنیا در حال تحصیل می باشند.

اولین مرکز دانشگاه پیام نور در استان خوزستان سال 67  با دو رشته تحصیلی ادبیات فارسی و علوم تربیتی در اهواز کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر دانشگاه پیام نور استان خوزستان با 30000 نفر دانشجو و 29 مرکز و واحد در مرتبه سوم جمعیتی پس از استان های تهران و اصفهان قرار دارد.

ابر دانشگاه پیام نور بزرگترین شبکه آموزش عالی دولتی با  حدود هفتصد هزار دانشجو در داخل و خارج از کشور است که در میان دانشگاههای باز دنیا رتبه ششم و در آسیا رتبه دوم را دارد.

 
 
امتیاز دهی